Wikia

Jagex Ltd.
Jagex logo.png
Volledige naam Jagex Limited
Ontstaan sinds 2001 (1997 handelsmerk)
Hoofdpersonen Andrew Gower
Plaats Cambridge, Verenigd Koninkrijk
Website Officiële website

Jagex (Officieel Jagex Limted,Jagex staat voor JAva Gaming EXperts)[1] is het bedrijf dat de spellen MechScape, RuneScape en FunOrb ontwikkelt en onderhoudt. Andrew Gower beheert het bedrijf. Ze zijn ook gerangschikt als 59de (2007) en 89ste (2008) in Sunday Times voor de 100 beste bedrijven. [2]

Ontstaan Edit

in 1997 hebben Andrew Gower, Paul Gower en Constant Tedder het bedrijf Jagex staande gebracht in hartje Cambridge. Ze maakte kleine spelletjes zoals onder andere Vertigo en Meltdown, maar Andrew Gower (hoofd van Jagex) wilde het groter aanpakken. Hij besloot om met het team van Jagex in zee te gaan met het spel DeviousMud, wat nu gegroeid is tot de MMORPG RuneScape. Andrew wist precies wat hij wou. Ondertussen heeft Jagex een afdeling in Londen.

RuneScape Edit

Runescape-Logo.png

DeviousMud Edit

Onder leiding van Andrew werd in 1998 het spel DeviousMud in ontwikkeling gebracht, maar Andrew wilde een MMORPG spel maken dat Jagex wereldbekend zou maken. DeviousMud bestond maar uit simpele graphics, ook wel sprites genoemd. Het spel was al over enkele maanden klaar, en werd na vele aanpassing op het net gezet als Beta. In totaal werd het spel maar door een paar honderd mensen gespeeld. Andrew was niet tevreden met het resultaat omdat het spel moeilijk bestuurbaar is, maar toch was hij ervan overtuigd dat het concept aardig goed in elkaar zat. Ondertussen besloot hij om ermee door te gaan. 8 dagen later werd het spel van het internet gehaald. In totaal werd het spel door 97 mensen gespeeld waaronder 68 mensen het regelmatig speelden. Andrew Gower besloot om onmiddelijk aan een nieuwere, mooiere, betere versie te werken van DeviousMud.

RuneScape Classic Edit

RuneScape classic Logo

RuneScape Classic werd dé nieuwe opvolger van DeviousMud. In 1999 was het al klaar voor te spelen. Nog amper een week na de voltooiing, stond het al beschikbaar op het internet. RuneScape Classic zou véél meer gespeeld worden dan DeviousMud, dat stond al vast. Zelfs na 4 maanden werd het gespeeld door meer dan 1 miljoen gebruikers! 5 maanden later verdubbelde het aantal tot bijna 2,5 miljoen spelers. RuneScape Classic was een groot succes. Ondanks de vele spelers, had de game ook last van zéér veel fouten en Bugs, maar is nu wat verminderd.

RuneScape 2 Edit

In december 2003 werd RuneScape 2 op het net gezet. Ze hadden in het begin reeds 65.000 members en 29 werknemers, dat nu is gegroeid meer dan 1 miljoen betalende spelers en meer dan 400 werknemers. [3] De game-engine had dan ook een gigantische vooruitgang gekregen sinds RuneScape Classic. Daardoor werd het mogelijk om POH (Player Owned House) gemaakt te worden. Spelers kregen de mogelijkheid om van RuneScape Classic over te gaan naar RS2. Tegenwoordig kan je geen accounts meer maken op de oude RS, en wordt het maar door een klein aantal mensen nog gespeeld.

Op 1 Juli 2008 kreeg RuneScape een gigantische graphic update waarin RuneScape helemaal in bewerkt is.[4] Zoals de full-Screen mode, zeer veel texturen, watereffecten en (bewegende) schaduwen. De emotes werden realistischer gemaakt en (mensachtiger) gevormd. De grapic-update is beschikbaar voor iedereen, maar kan ook in de oude detail mode gespeeld worden.

Op 25 juli 2008 kwam RuneScape's eerste Novel uit, geschreven door TS church. Als promotie werden de eerste 10 bestelde boeken gehandtekend door TS Church, Andrew Gower, Paul Gower, Jagex CEO Geoff Iddison en de cover artist. Het boek werd gepubliceerd door Babel Interactive Ltd of Worcestershire.

FunOrb Edit

Funorb.jpg

Februari 2008 liet Jagex wat horen over FunOrb in een nieuwspost op de RuneScape site. De friend- en Ignore list die in RuneScape zit, werd wat aangepast zodat je ook met je RS-vrienden kon praten op FunOrb. Ongeveer 40% van de FunOrb-spelletjes zijn gratis. Om de rest van de spellen te spelen, moet je een maandelijks bedrag betalen. Als je bij beide websites member wil zijn, kan je voor beide een goedkoper tarief betalen.

Jagex Team Edit

Jagex's werknemers tijdens paintball

Het Jagex Team telt ongeveer meer dan 400 werknemers. Ze houden RuneScape, FunOrb en andere spellen draaiende. Elke werknemer heeft bijna een aparte taak, of werken samen in groep met elk hun 'eigen' taak. Er wordt altijd een groepsleider aangeduid voor de ontwikkeling van een nieuwe update, quest, skill, etc... Het Jagex team blijft groeien.

Goede doelen Edit

Sinds 2004 investeert Jagex in een aantal goede doelen per jaar. Zo hebben ze bijvoorbeeld een maand lang membership en een gesigneerde novel verkocht voor het goede doel. In 2008 doneerde ze artwork en prijzen naar de MMOCalendar[5], het geld ging naar het St. Jude Children's Research Hospital.

Leeftijdskwestie Edit

Jagex heeft altijd spellen gemaakt voor spelers van alle leeftijd. Toch bestond er vroeger een 13+ regel. Jonger dan 13 zouden in principe de Jagex-spellen niet mogen spelen, maar dat werd inmiddels veranderd, op voorwaarde dat ze ouderlijke toestemming krijgen om te spelen of alleen via het Quick Chat systeem zouden communiceren. Volgens geruchten zal MechScape zich focussen op het oudere publiek.

  1. http://www.runescape.com/kbase/viewarticle.ws?article_id=746
  2. http://timesonlinesmall.madgex.com/best100Companies.aspx?liPage=3&#top100
  3. http://news.runescape.com/newsitem.ws?id=789
  5. http://forum.runescape.com/p=kKmok3kJqOeN6D3mDdihco3oPeYN2KFy6W5--vZUbNA/forums.ws?73,74,179,57899147

Around Wikia's network

Random Wiki